چگونه توربوشارژر برقی به کاهش آلایندگی و بهبود عملکرد فنی کمک می کند؟

admin دسته‌بندی نشده

درون چند سال گذشته، درباره ی تقویت برق (e-boosting) پیشرانه های دیزلی شنیده ایم. تعدادی از برندهای معروف حزن حالا از این فناوری همراه با توربوشارژرهای معمولی بخاطر بهبود واکنش یا پاسخ پیشرانه در دورها و غلبه کم استفاده می کنند؛ درحالی که از توربوشارژر معمولی در دورهای والاتر به منظور پمپ کردن هوای کافی به داخل پیشرانه مصرف می شود.

یکی از فناوری های جدید صنعتی خودرو، توربوشارژر برقی (e-turbocharger) است که به نشانی یکی از روش های معاون بوسیله پیشرانه برای سازگاری با قوانین آینده درباره ی انتشار گازهای گلخانه ای شناخته می شود. این فناوری قبلا در فرمول یک مصرف شده است و مرسدس AMG بوسیله همراه گرت موشن (Garrett Motion)، سازنده نامی توربوشارژر، برای استفاده داخل خودروهای جاده ای تو حال توسعه ی آن هستند.

محکمی کننده های برقی (بوستر برقی خواه سوپرشارژرهای برقی) کاملا با توربوشارژرهای برقی متفاوت هستند. توربوشارژر معمولی کارمایه خویشتن را از گازهای خروجی اگزوز می گیرد و از دو مؤلفه ی اصلی تشکیل شده است: یک توربین که گازهای خروجی آن را می گرداند و یک کمپرسور که درواقع هوای ورودی به پیشرانه را زیرفشار قرار می دهد.

بوستر های برقی به جای توربین از موتور الکتریکی ۴۸ ولت بوسیله عنوان جایگزین بهره می برند؛ بنابراین، گازهای خروجی در کار آن دخیل حلق. سوپرشارژر برقی می تواند هنگامی که انرژی گازهای خروجی اگزوز زیاد کم است، باعث استحکام ضیق شود و تأخیر را از بین ببرد و همین امر باعث می شود پاسخ سریعی به پدال سرگین بدهد. ازبین بازی کردن تأخیر و پاسخ سریع سوپرشارژر برقی به عنوان یکی از مزیت های اصلی آن شناخته می شود.

توربوشارژرهای برقی نیز از توربین و کمپرسور نصیب می برند؛ ولی موتور برقی برای استواری پاسخ توربوشارژر به آن اضافه می کنند که با غلبه به خشکی امدن اینرسی توربین و کمپرسور باعث می شود تا بستگی چندانی به سرعت پیشرانه نداشته باشند. این موتور بوسیله نفوذ توربوشارژر طی اندک بودن کارمایه گاز خروجی معاون و ازطريق معادل جهیز ترمز احیاکننده در توربوشارژر، کارمایه را بازيافت می بطی ء. هنگامی که شوفر پای خویشتن را از روی پدال مدفوع برمی دارد، هنوزهم در گازهای خروجی اگزوز و قسمت های دوّار انرژی یدکی وجود دارد.

درواقع هنگامی که بوسیله تقویت توربوشارژر نیازی نباشد، انرژی خویشتن را حفظ کردن می کند و از آن برای استعمال در وضعیت آینده نصیب می برد. بوسیله همین دلیل تمام سیستم های توربو شیر خالی کردن دارند تا مسئله خروجی را از توربوشارژر منحرف کند و مستقیما به منیفولد خروجی احاله دهد. علاوه بر این، شیر اطمینان وجود دارد که تنگ کردن تقویت شده را از جانب ورودی پیشرانه آزاد می کند. توربوشارژر الکتریکی از انرژی اضافی برای تولید برق بهره می سرما که در باتری سیستم هیبریدی ذخیره می شود.مقاله های مرتبط:مرسدس AMG از توربوشارژر برقی در خودروهای آینده مصرف می کندتوربوشارژر ها ممکن است با بوستر های برقی جایگزین شوند

توربوشارژر برقی مرسدس AMG و گرت موشن موتوری به کلفتی ۴۰ میلی متر دارد که بین توربین و محفظه کمپرسور توربوشارژر صبر می گیرد. موتور قبل از اینکه گازهای خروجی به توربین انرژی بدهند، کمپرسور توربوشارژر را می چرخانند؛ ​​به طوری که حتی در حالت دور خلوت نیز پاسخ توربوشارژر آنی است و باعث کاهش تأخیر یا «زمان دستیابی به گشتاور آنی» می شود. زیبایی ایده مرسدس بنز و گرت موشن این است که یک توربوشارژر به تنهایی می تواند کار دو توربوشارژر کوچک و واکنش سریع را ادا دهد و معمولا یک توربوشارژر بزرگ نم برای پمپ کردن هوای کافی برای قدرت های بیش موردنیاز است.

ایده ی گفته شده به این معنا است که توربوشارژر به قول گرت موشن می تواند بوسیله کمیت ی کم قیمت بخاطر هر حکم تولید شود ؛ یعنی لازم محو کمیت ی بزرگی داشته باشد و می تواند درون کمیت های کوچک نیز ساخته شود. این موضوع بوسیله ویژه برای استراتژی های احتراق به قصد سازگاری با مقررات آتی تولید گازهای گلخانه ای ضروری است.

مرسدس AMG درون این وهله اعلام نکرد كه آیا تجربه ی فرمول یک را دنبال خواهد كرد یا از قابلیت بازیابی انرژی الکتریکی بهره خواهد برد؛ اما گفته است كه از توربوشارژر برقی می استعداد بخاطر حفظ تنگ کردن تقویتی داخل دورهای آرام (برج حمل پای شوفر از روی پدال گاز) استفاده كرد و سپس دوباره بخاطر پاسخ سریع العمل دریچه ی گاز آن را بازگرداند. 

همدستی بورگ وارنر (BorgWarner) همچنین فناوری مشابهی توسعه داده که تاکنون فقط برای پیشرانه های کامیون دردسترس است؛ درحالی که شریک BMTS Technology (همدستی سابق Bosch Mahle Turbo Systems) آوریل گذشته برنامه ای برای تولید توربوشارژر برقی در نمایشگاه اتومبیل شانگهای اخبار کرد.

سوپرشارژرها هنوزهم داخل پرگیر وجود دارند؛ اما به دلیل بهره وری بیشتر و بهبود پاسخ توربوشارژرها، استفاده از آن ها در حال کاهش است. محرک مکانیکی دمنده به این ذهنی است که به لطف تنگ کردن کم گازهای خروجی اگزوز دستخوش تأخیر نمی شود. ناگفته نماند جگوار، لندرور، لوتوس، ولوو و تعدادی از خودروهای اسپرت آمریکایی هنوزهم از سوپرشارژرها کاربرد می کنند.بیشتر بخوانید:دانگ فنگ iX5 / بهمن خودرو دیگنیتی؛ قیمت، مشخصات فنی و امکانات احتمالیلیفان X70 / ایکس 70؛ قیمت، مشخصات فنی و امکانات احتمالیمرسدس بنز GLB با تیونینگ برابوس معرفی شدنیکلاس لطیفی کیست؟ با شوفر ایرانی خاندان فرمول یک آشنا شویدباربند مرسدس AMG هماهنگ با آیرودینامیک معرفی شد

شاید دوست داشته باشید:

وان پلاس نورد N10 5G و وان پلاس نورد N100 معرفی کردن شدند

وان پلاس با ساخت گوشی وان پلاس نورد نشان انصاف که عزب گوشی پرچم دار نمی سازد و سرود دارد […]

نشانه های انهدام ECU چیست؟

یکی از عمده ترین مدخل های خودرو واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) است. ECU معروفیت های دیگری هم دارد: برخی […]

سقف کانورتیبل یا جمع شونده خودرو چگونه فقره می کند؟

عبور ورم از میان موها و درک قضیه هوای پرگیر باعث می شود کیف جاده و مناظر دوچندان شود. این […]