فورد در برابر فراری؛ هم چشمی جذاب دو خودروساز نامدار آمریکا و ایتالیا چگونه شکل گرفت؟

admin دسته‌بندی نشده

رقابت یکی از جذاب ترین عامل ها در دنیا و روابط ما است که همیشه با آن سروکار داریم. مفهوم رقابت در فدایی حوزه ها مثل صنایع مختلف نقش بسیار پررنگی دارد و کمی جدانشدنی درون موتوراسپرت و خودروسازی است. داخل تاریخچه موتوراسپرت و محک های اتومبیل رانی، هم چشمی های بزرگی ثبت شده اما پیکار فراریو فورددر دهه ی ۱۹۶۰، یکی از ماندگارترین ها و لمحه گیرترین ها محسوب می شود.

شاید در نگاه اول، هم چشمی فراری و فورد عجیب به نظر برسد. در یک طرف خودروساز بزرگ آمریکایی را داریم که در سطح تولیدانبوه فعالیت می کند. درون طرف دیگر، فراری ایستاده است که درمقایسه با فورد، شرکتی کوچک تر با ظرفیت تولید کم است اما محصولاتش با نرخ اعلی و در سطحی کاملا متفاوت عرضه می شوند. دعوای فورد و فراری از زمانی شروع شد که خودروساز آمریکایی نتوانست برند اسب سرکش ایتالیایی را تصاحب کند.

مقاله ی مرتبط:تیزر رسمی فیلم Ford V Ferrari منتشر شد

سال ها از رویارویی فورد و فراری می گذرد اما هفته ی گذشته، داستان این دو برند سرانجام بوسیله به پرده ی سینما رسید. فیلم «فورد در برابر فراری»یاFord V Ferrari استراحت است که داستان رقابت این دو مشارکت را از نگاه سینمایی آمریکایی ها اعتراف کند. این فیلم که درون برخی کشورها با نامLe Mans ’66  پخش می شود، روی تلاش کرول شلبی با بازی مت دیمون و کِن مایلز با هنرپیشگی کریستین بِیل برای تولید خودرویی قدرتمند که درمقابل فراری حرفی بخاطر گزارش دادن داشته باشد، تمرکز می کند. در این فیلم تمام ماجراهایی که باعث رقابت بین فراری و فورد درون لمان ۱۹۶۶ شد، نمایش داده می شود. گروهی از هنرپیشه های برجسته، شخصیت هایی مانند انزو فراری، هنری فورد دوم، لی ایاکوکا، بروس مک لارن، صمیمی انیلی، دن گِرنی و فیل هیل را بی قراری درون Ford V Ferrari به ما نشان خواهند رحم.

در این مقاله، ادبیات پا بر جا دعوای فراری و فورد را بررسی می کنیم؛ رقابت این دو شرکت چرا و از کجا شروع شد؟اوایل دهه ی ۱۹۶۰؛ فراری فروخته می شود

انزو فراری اوایل دهه ی ۱۹۶۰، نیت داشت که این برند را بفروشد. تفریق گرانبها و کارشناس ها دلایل مختلفی برای این تصمیم انزو فراری ارائه داده اند؛ بسیاری از افراد معتقد هستند که سن او، نقش مهمی در این تصمیم داشته است. انزو فراری در آن دوران به اهل سنت رسیده بود که معمولا مدیرهای ایتالیایی متقاعد می شدند. درهرصورت، دلیل معامله فراری هرچه که بود، بسی زود در سطح جهان بازتاب پیدا کرد. قطعا خرید این برند ایتالیایی آرزوی هر شرکتی بود، اما بیع با مرد بزرگ فراری کار صبر نبود. اولین خریدار واقعی فراری، دو بازرگان آمریکایی این برند بودند. پدر و پسر تگزاسی، جان مِکام سینیر و جان مِکام جونیور که تو صنعت نفت فعالیت می کردند، طرفدار خودروهای سریع و به خصوص محصولات فراری بودند. این بابا و پسر در سال ۱۹۶۲ با انزو فراری درون مورد خرید شریک شدن مباحثه کردند؛ در صحبت های اولیه، قیمت بازپسین بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار ذکر شده وجود که با نرخ امروز، حدود ۱۷۰ تا ۲۱۲ میلیون دلار برآورد می شود.فورد درابتدا به دنبال معامله رولزرویس بود، ولی فراری ارزش بیشتری داشت

مذاکرات فراری و پدر و پسر مکام خیلی مهلت متلاطم شد؛ چرا که فورد در اوایل سال ۱۹۶۳ تمایلش برای سودا فراری را اعلام کرد. فورد که درون آن دوران زیر سایه ی جنرال موتورز قرار محزون بود، مشیت داشت که یک برند شریف اروپایی را بوسیله زیرمجموعه هایش افزایش یواش. در مقدماتی تلاش، فورد معامله رولز رویس را درنظر گرفته بود اما با الحاق فراری به بازار فروشی ها، مقام های این خودروساز مبصر دیترویت تغییر انگیزه دادند. درواقع هر دو برند می توانستند برای فورد محصولاتی متنوع در کلاسی جدید از خودروها داشته باشند، اما سابقه ی درخشان فراری داخل موتوراسپرت، رولز رویس را بوسیله حاشیه راند.

شرکت تو مسابقات مختلف، یکی از بهترین گونه ها برای اتساع راسته و افزایش فروش محصولات وجود و فراری که تو آن سال ها در رقابت های ۲۴ ساعته لمان حرف مطلع را می زد، نیکوترین گزینه برای فورد شمرده می شد. در این سال ها، انجمن خودروساز آمریکا (Automobile Manufacturers Association) پس از فاجعه ی مسابقات ۲۴ ساعته ی لمان سال ۱۹۵۵ که منجر به کشته شدن ۸۳ تماشاچی و یک راننده شد، برگزاری مسابقات با خودروهای تحت حمایت کارخانه ای را ممنوع کرده وجود. فورد در سال ۱۹۶۲ دوباره به نسکار (NASCAR) برگشت و ممنوعیت را نادیده گرفت؛ بنابراین دلیل بزرگی بخاطر خرید فراری داخل قانون داشت.سال ۱۹۶۳؛ فورد از خط قرمز فراری گذر کرد

انزو فراری (چپ) و هنری فورد دوم (ضایع)

داخل سال ۱۹۶۳، هیئتی بلندبالا از فورد محتوی مقام های ارشد، وکیل، حسابدار و معماری کردن به ایتالیا رفتند تا مذاکرات رسمی آغاز شود. هیئت فورد با استقبال گرم فراری در ایتالیا روبه رو شدند؛ بازدید از دکه اصلی، کارخانه و نیکوترین مهمانخانه های ایتالیا بخشی از برنامه ی فراری بخاطر پذیرش مهمان های آمریکایی بود. در گفتگوهای اولیه، فورد موافقت کرد که برای بیع واحد خودروسازی فراری (مقیاس های جاده ای و شهری)، بین ۱۶ تا ۱۸ میلیون دلار (با مقدار فعلی حدود ۱۵۳ میلیون دلار) بپردازد. فورد با پرداخت این مبلغ، صاحب پتنت ها و راست اختراع ها، اموال ها و املاک و زمین های تحت اختیار فراری می شد؛ علاوه کنار این، شهرت رسمی شرکت هم به فورد-فراری تغییر پیدا می کرد ولی لوگو و نشان اسب باغی ایتالیا، مشت نخورده باقی می ماند.

داخل بندهای مهم این قرارداد آمده وجود که آویشن محک ای فراری بوسیله کارش دنباله خواهد داد، ولی باید از قوانین فورد انقیاد کند؛ درواقع تیم موتوراسپرت فراری برای باهم اتحاد کردن در هر مسابقه ای، باید تنها از مقام های فورد دستور بگیرد. اگر فورد تصمیم گرفت که خودروی رالی تولید کند، فراری باید اطاعت کند؛ فراری بدون هیچگاه حرفی، عزب باید به التماس های فورد پاسخ دهد. مثلا اگر فورد تصمیم گرفت که فراری جایی درون فرمول یک ندارد، ایتالیایی ها باید با این رقابت ها خداحافظی کنند.

بند دوم قرارداد بیع فراری مربوط به واحد موتوراسپرت و ایراد شهود انزو فراری

رقم ۱۸ میلیون دلاری فروش فورد و فراری، سال ها بعد صریح شد؛ درحقیقت بابا و فرزند تگزاسی تصور می کردند که درون بیع فراری، نمی توانند با خودروساز بزرگی در مقابل فورد هم چشمی کنند. دونالد فِری، دستیار مدیرکل فورد درون خزنده سال ۱۹۶۳، کنفرانس ای غیررسمی با انزو فراری داشت؛ درون این جلسه، انزو فراری مشکل بند قرارداد مربوط بوسیله واحد موتوراسپرت را دوباره اعلام کرد. انزو فراری با فروش کامل واحد خودروسازی و میزان های جاده ای مشکلی نداشت، اما حاضر نبود که به فورد یا هیچ شخص و انبازی دیگر، اجازه ی دسترسی به واحد موتوراسپرت و مبصر ترین و بنیادی ترین دستاورد زندگی اش را بدهد.

انزو فراری سال ها تلاش کرده وجود تا تیم موتوراسپرت بوسیله چنین جایگاهی برسد، بنابراین جلسه با مدیرکل فورد به خراج نرسید. شیار قزل انزو فراری، افسون شده وجود داشتن و ماندن واحد موتوراسپرت بود؛ مقام های فورد مجهز نبودند قفا این خط بمانند، بنابراین کامِندتوره خواه فرمانده ی فراری، معامله با آمریکایی ها را بر گذاشت. انزو فراری پس از اینکه یک خط بزرگ مادون بندهای مربوط به نجات واحد موتوراسپرت باهم اتحاد کردن کشید، جلسه را ترک کرد. آماده سازی بخاطر هم چشمی و تولید فورد GT40

اولین میزان از فورد GT40

دونالد فِری کاملا مشت خالی و بدون هیچ مباحثه ی موفقیت آمیزی به آمریکا برگشت. هنری فورد دوم (نوه ی هنری فورد) ملقب به HF2 با گوش دادن به صحبت های فری، تصمیمی مبصر گرفت؛ رقابت با انزو فراری. هنری فورد دوم اعلام کرد که انزو فراری و خودروهایش را درون لمان نابود خواهد کرد. ولی آمریکایی ها بخاطر رویارویی با فراری، غل مناسبی نداشتند. خودروی Lola Mk6 GT تنها محصول آمریکایی ها داخل مسابقات استقامتی جهان وجود که از پیشرانه ی V8 فورد استعمال می کرد. اولین رویارویی فورد و فراری با پیروزی ایتالیایی ها همراه شد؛ Lola Mk6 GT مسابقات لمان سال ۱۹۶۳ تنها ۱۵۱ دور تو پیست ابدیت آورد. هنری فورد دوم خیلی زود بیدار شد که الحاق بوسیله چنین هدفی چندان آسان حلق و باید منابع بیشتری تو اختیار بگیرد.

مرام فورد تولید خودرویی با نهایت سرعت بیش از ۳۲۰ کیلومتربرساعت حیات که بتواند داخل ۲۴ ساعت لمان دوام بیاورد؛ این خودرو باید به بخشی دلگشا ساخت باشد که مأموریت ۹ هزار بار تعویض دنده و حرکت با نهایت سرعت در بیش از ۵ هزار کیلومتر را عاری مشکل پشت سر بگذارد. همه ی این موارد را که پهلو بگذاریم، این خودرو باید هنگام ۱۰ ماه به تولید می رسید.

خودروی مسابقه ای Lola Mk6 GT

با کمک اریک برودلی از شرکت انگلیسی لولا (Lola Cars)، پروژه ی فورد جی تی که پس ازآن به GT40 تبدیل صیت داد، آغاز شد. اولیه GT40 باتوجه به ارتفاع کم، پهنای بیش و پیشرانه ی ۸ سیلندر V شکلش، شباهت زیادی به Mk6 GT داشت. تفاوت بزرگ این دو مدل، موارد اولیه ای بود که درون تولیدشان استفاده شد؛ برودلی پس از تولید مقدماتی مقیاس از GT40 از این پروژه کنار رفت اما فورد همچنان به قفا توسعه بیشتر خودرو حیات. آزمایش حقیقی اولین میزان از GT40 تو مسابقات ۱۰۰۰ کیلومتری نوربرگ رینگسال ۱۹۶۴ اجرا شد. اول فورد GT40 درون این محک امیدوارکننده بود، ولی در امتداد به دلیل خرابی جهیز تعلیق، خودروی نوک تیز آمریکایی ها بوسیله گاراژ رجعت. در این محک بسیاری از خودروها با انواع نقص متخصص روبه رو شدند و تیم ها نتوانستند به خط پایان برسند؛ مقام های فورد هم با دید چنین چیز پهن هایی گمان کردند که GT40 می تواند در مسابقات ۲۴ ساعته اقبال داشته باشد. درست دو ماه پیش از آغاز مسابقه، فورد با دو دستگاه GT40 تو دور آزمایشی لمان انبازی کرد.هیچ کدام از سه دستگاه فورد GT40 تو لمان ۱۹۶۴ به خط پایان نرسید

GT40 متجاوز سریع بود، اما درون سرعت های ارتفاع اصلا ایستادگی نداشت؛ بوسیله طوری که داخل سرعت ۲۷۰ کیلومتربرساعت چرخ ها هرزگردی داشتند. تیم مهندسی فورد احتمال می داد که مشکل پا بر جا در تعلیق خواه آیرودینامیک باشد. اما فرصت کافی بخاطر بررسی بیشتر فراهم نشد و GT40 با سرعت ۲۶۰ کیلومتربرساعت حادثه کرد. روز بعد، GT40 دوم غصه سرگذشت کرد تا داخل فاصله ی دو ماه باقی مانده، بختک فورد وحشتناک تر شود. ته پس از سعی های شبانه روزی، فورد با سه دستگاه GT40 داخل مشق ۲۴ ساعته لمان سال ۱۹۶۴ شریک کرد و باعث تعجب ممیز ها و فراری شد. ولی همگی چیز برضد انتظار هنری فورد دوم پیش‎رفت؛ هر سه دستگاه از GT40 در کشش مسابقه از کار افتادند.

خودروی عده ی ۱۲ فورد پس از ۵۸ دور زدن در پیست آتش گرفت و خودروهای شماره ۱۱ و ۱۰ بوسیله ترتیب داخل دور ۶۳ و ۱۹۲ به دلیل بغرنج جعبه کنگره مرخص شدند. خشم هنری فورد دوم زمانی بوسیله اوج رسید که با ویرانه شدن سه گانه دستگاه GT40، فراری با سه مدل از 275P جام های قهرمانی اول تا سوم را به ساختمانی برد.فورد GT40، شلبی و مایلز

کرول شلبی (ضایع) و کِن مایلز (چپ)

نسل اول GT40 به قدری ترسناک وجود که روی سالوادوری اخبار کرد که مجهز تراشیدن این خودرو را آزمایش کند؛ سالوادوری که فاتح مسابقات ۲۴ ساعته لمان سال ۱۹۵۹ پشت کار استون مارتین DBR1 بود، بوسیله برهان ترس از دست دادن جانش رانندگی با GT40 را پیاده شدن گذاشت. اما انقراض سنگین فورد از فراری تنها عزم خودروساز آمریکایی را بیشتر کرد؛ فورد یا باید هزینه های سنگین این پروژه را قطع می کرد، فراری را به حال خودش می گذاشت و به ظهر روشی دیگر برای اتساع بازارش می رفت یا با تحدید بیشتر بودجه، دوباره روی GT40 حساب باز می کرد. برخلاف رقبای خانگی که بازداشت جنگ قدرت و اسب تبخیر داخل خودروهای عضلانی بودند، هنری فورد دوم تصمیم گرفت که فرصتی دوباره بوسیله GT40 بدهد و برای این مأموریت، دستیار راننده ی روی سالوادوری داخل سال ۱۹۵۹، کرول شلبی را به نوکری گرفت.

GT40 با اینکه خودروی کاملا موفقی نبود، اما نشان انصاف که ظرفیت لازم برای پیروزی را دارد؛ اصلاح برخی پاره ها و قطعات می توانست GT40 را برنده بازی بطی ء.

کرول شلبی

شلبی تجربه ای بی شمار در مهندسی، تیونینگ و تولید خودروهای مسابقه ای داشت و در لمان ۱۹۶۴ با دیتونا کوپه (Daytona Coupe) مهیا به پیشرانه ی فورد به مقام پنجم رسیده حیات. فورد نیکوترین بی تا را برای GT40 جدید تفویض کرد؛ شلبی از زمانی که مقیاس جاودانه ی کبرا (Cobra) را در سال ۱۹۶۲ رونمایی کرد، متخصص خودروهای فتنه ای با پیشرانه ی فورد بود. شلبی بخاطر بازسازی GT40 از بهترین راننده ای که می شناخت، کمک گرفت. کن مایلز انگلیسی که فرمانده ی سابق زره پوش تو جنگ جهانی دوم بود، اولین رانندگی اش با GT40 را «افتضاح» توصیف کرد. شلبی و مایلز در کنار تیم مهندسی اختصاص ی فورد سیستم ترمز، تعلیق، پیشرانه، آیرودینامیک و حکم پذیری را کاملا دگرگون کردند؛ دشوار ناپایداری GT40 درون سرعت بالا حزن برطرف شد.

شلبی همچنین پیشرانه ی بزرگ تر V8 را درکنار جعبه دنده ی ZF قرار داد، اما همان نعوظ که پیش بینی می شد، زمان کافی برای تیونینگ کامل GT40 تا لمان وجود نداشت. با این وجود، شلبی GT40 با پیشرانه ی ۷ لیتری بوسیله مسابقات استقامتی Daytona 2000 سال ۱۹۶۵ رسید و دلگشا درخشید.

فراری 250LM

مقام اول، دوم و سومین لمان ۱۹۶۵ به فراری رسید و فورد با GT40 بازهم شکست خورد

فراری که در مسابقات Daytona 2000 سال ۱۹۶۴ با مدل سزا 250GTO به قهرمانی روان بود، در سال ۱۹۶۵ در رده ی هفتم ایستا شد؛ آخر GT40 با رانندگی کن مایلز و لوید روبی نخستین پیروزی را به هنری فورد دوم وقف کرد. در این مسابقه، مقام دوم به دیتونا کوپه ی پیدایش شلبی رسید و ایستگاه سوم اندوه دوباره بوسیله GT40 فرع گرفت تا  Daytona 2000 سال ۱۹۶۵ کاملا تو اختیار آمریکایی ها قرار بگیرد. با اینکه پیروزی در این مسابقه بدوی انقراض برای فراری بود، ولی تنها شیشه ای کردن قهرمانی لمان می ‎توانست هنری فورد دوم را راضی کند؛ درهرصورت Daytona 2000 این پیام را به فورد رساند که کرول شلبی، تفویض درستی بوده است. فورد با روحیه ای سرشار از غرور و دو دستگاه GT40 در مسابقات ۲۴ ساعته لمان سال ۱۹۶۵ شرکت کرد. البته چند تیم دیگر حزن GT40 را به نوکری گرفته بودند اما تیم رسمی فورد تنها دو دستگاه از این خودرو را با خویشتن به فرانسه آورد؛ درمجموع، ۶ مایه از فورد GT40 در لمان ۱۹۶۵ استارت زدند. در موافق فراری با مدل 250LM حاضر به پیشرانه ی ۳/۳ لیتری V12 و ۳۲۰ اسب بخار قدرت، بخاطر یک پیکار طولانی آماده بود.

GT40 قطعا از 250LM زننده تر بود، ولی بوسیله قطع ی اسب سرکش ایتالیایی ها مقاوم و قابل اطمینان نبود. اولین دستگاه از GT40 تیم فورد پس از طی کردن ۴۵ دور داخل پیست لمان، به دلیل مشکل جعبه دنده از کار افتاد و خودروی دوم هم با مشکل کلاچ روبه رو شد و در دور ۸۹ از رقابت با فراری دست کشید. تمام ۶ دستگاه از فورد GT40 که به لمان رفته بودند، بوسیله دلایل متنوع خرابی و عیب فنی از محک کنار کشیدند و هیچگاه کدام بوسیله خط پایان نرسیدند. فورد جنین دیگر بازار رقابت را دراختیار فراری گذاشت و مقام اول، دوم و سوم لمان ۱۹۶۵ بوسیله 250LM ایتالیایی ها رسید.سال ۱۹۶۶؛ پایان لمان بخاطر فراری

مسابقه ۲۴ ساعته لمان ۱۹۶۶

پس از هزینه میلیون ها دلار، فورد باز غم نتوانست فراری را شکست دهد؛ درواقع GT40 حتی نتوانسته حیات به خط سرانجام لمان برسد. هنری فورد دوم دوباره باید غرض گیری می کرد؛ مدیرعامل فورد یک سال دیگر به شلبی و تیمش فرصت داد تا GT40 را بوسیله قهرمانی برسانند. اما فراری حزن برای مسابقات سال ۱۹۶۶، محصولی متاخر آماده کرده بود. استاندارد 330 P3 جدیدترین فراری محک ای بود که با وزن کمتر و نقشه کشی آیرودینامیک تیز از P2، بوسیله شورش با فورد می رفت. 330 P3 به سیستم انژکتوری مجهز بود و فراری مراد داشت که خودروی جدیدش از مدل قبلی استهلاک کمتری داشته باشد و تا پایان محک ابدیت بیاورد.

مقام اول، دوم و سوم فورد GT40 درون لمان ۱۹۶۶

زمانی که تیم ها به پیست محک ۲۴ ساعته لمان سال ۱۹۶۶ رسیدند، در گاراژ فراری سه وسیله 330 P3 وجود داشت و فورد و شلبی با ۱۳ دستگاه GT40 و انبوهی از قطعات مصرفی تکثیر آماده ی هم چشمی بودند (۸ مایه برای تیم فورد و شلبی وجود). باران موکد بارش تمرین را شیرهدار نم کرد، اما این فراری بود که نوک تیز خیس از رقابت دست کشید. اولیه دستگاه از 330 P3 که فراری امیدوار بود GT40 را برای همیشه نابود کند، داخل دور ۱۲۳ واقعه کرد؛ دومین خودروی فراری پس از ۹ ساعت به برهان خرابی قوطی دنده بوسیله گاراژ برگشت و سومین مایه از 330 P3 در دور ۲۲۶ با دشوار پیشرانه و نقص متخصص روبه رو شد. مشکلات متخصص خودروهای فراری نقش اهمیت تو پیروزی فورد داشت، اما مسیر قهرمانی آمریکایی ها چندان غصه بدون دلهره نبود. از ۱۳ دستگاه GT40 شلبی، ۱۰ نمونه به دلیل نقص فنی و تصادف دست خالی به خانه برگشتند؛ اما سه دستگاه باقی الباقی کافی وجود تا هنری فورد دوم بوسیله آرزویش برسد. بخاطر نخستین کود در تاریخ، فورد با GT40 به مقام های اول، دوم و سوم مسابقه ۲۴ ساعته لمان سال ۱۹۶۶ رسید و علاوه به خشکی امدن این، با ۳۸ امتیاز (تنها دو امتیاز بیشتر از فراری)، جایگاه فاتحه تیمی در کلاس خودروهای بالای ۲۰۰۰ سی سی را غم تصرف کرد.

تفوق GT40 دربرابر P3، استهلاک کمتر تر، جهیز کامیپوتر یکپارچه ی جعبه دنده و پیشرانه در بر نهایت سرعت ۳۳۸ کیلومتربرساعت بود. فراری روی قطع کمتر، کاربرد بنزین کمتر و امر پذیری بهتر حساب باز کرده بود و نهایت سرعت ۳۰۵ کیلومتربرساعت P3 را نادیده گرفت. فورد، کن مایلز را پشت حکم GT40 داشت، اما انزو فراری از جان سرتیز، قهرمان جهان در فرمول یک کمک خمود وجود. مشکل فراری از جایی اول شد که مدیرتیم برخلاف گزینش انزو فراری، جان سرتیز را پهلو زد؛ سرتیز درون مصاحبه ای اعلام کرد که دلیل جدایی او از فراری، ورزش های سیاسی مدیر آویشن وجود که به او علاقه ای نداشت. بنابراین شیشه نتوانست فراری رانندگی درنگ و همه چیز دست به هم داد تا فورد قهرمان میدان شود. 

شمایل بالا، پیروزی تاریخی فورد درون لمان ۱۹۶۶ را نشان می دهد. در این تصویر، هنری فورد دوم داخل کنار بروس مک لارن و کریس امون فراغت گرفته است که هیچ کدام امروز درون دنیای ما نیستند. بروس مک لارن پس از اینکه انبازی خودروسازی مک لارن را تأسیس کرد، درون ۳۲ سالگی و پشت فرمان خودرو در آزمایش رانندگی کشته شد. هنری فورد دوم تا ۷۰ سالگی فورد را هدایت کرد و خاتمه در سال ۱۹۸۷ از گیتی رفت و کریس امون سال ۲۰۱۶ به دو همکارش پیوست. براساس تجسس و تفریق کارشناس ها، فورد بخاطر ضعف اعطا کردن فراری حداقل ۲۵ میلیون دلار (حدود ۴۶۰ میلیون دلار به مقدار امروز) هزینه کرده که بسیار بیشتر از رقم قرارداد اولین است.  GT40 و چهار سال پیروزی پیاپی در لمان

نمونه های مختلف فورد GT40

فورد برای ضعف دادن فراری درون لمان نفقه های زیادی را پذیرفته بود، ولی درهرصورت، پیروزی آمریکایی ها چند سال ابدیت آورد. انزو فراری از نتایج تیم تو لمان ۱۹۶۶ به شدت نگران بود؛ ولی سؤال اصلی این بود که فورد با تکیه گاه بر برنامه ای بلندمدت و مهندسی برتر پیروز شده خواه عملکرد متجاوز ضعیف فراری، نقشی پررنگ داخل قهرمانی آمریکایی ها داشته است؟ پاسخ این سؤال در ادامه ی هم چشمی دوست داشتنی فورد و فراری معین شد. هر دو مشارکت پیروزی در لمان ۱۹۶۷ را هدف گرفته بودند؛ بنابراین تلاش کردند تا در مسابقات متنوع پیش از لمان، عملکردی درخشان داشته باشند. فراری در مسابقات دیتونا و مونزا فاتح شد و درون مقابل، فورد به مقام اول داخل رقابت های سبرینگ و اسپا رسید. هر دو تیم برای لمان ۱۹۶۷ آماده می شدند؛ فورد با مدل جدید و بهبودیافته ی GT40 و فراری با خودروی 330 P4. لمان ۱۹۶۷ کاملا براساس خواسته های فورد خواه فراری پیش نرفت، اما درهرحال جایگاه اول بازهم به تیم آمریکایی رسید.

استاندارد های مختلف فورد GT40 فورد با GT40، مقام مقدمه مسابقات لمان ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ را تصرف کرد

فورد نتوانست مثل سال گذشته مقام اول، دوم و سوم را کسب درنگ (خودروی دوم فورد با رانندگی بروس مک لارن به مقام چهارم رسید)؛ فراری برای بُرد آمده بود ولی درنهایت به جایگاه دوم و ثالث رسید. بور ی فراری با فورد اندک از ۴ دور در پیست بود، اما پیشرانه ی ۷ لیتری V8 آمریکایی بالاتر از ایتالیایی ِ ۴ لیتری V12 قرار گرفت. البته فورد رکورد دیگری هم ثبت کرد؛ در تاریخ مسابقات لمان تا امروز، بخاطر اولین وهله وجود که یک تیم کاملا آمریکایی (خودرو، اعضای تیم و شوفر ها) به مقام فاتحه می رسید. همچنین برای اولین بار، سه آویشن اول لمان ۱۹۶۷ متجاوز از ۵ هزار کیلومتر مسافت تو یک مسابقه و پیست را طی کردند. پیروزی های پی درپی فورد با GT40 که هر سال تقویت می شد، ادامه یافت. لمان ۱۹۶۸ برای فراری کبود شدگی بار بود؛ GT40 باز هم به مقام اول رسید اما عزب خودروی فراری آن هم درون جایگاه هفتم، از شیار خاتمه گذر کرد. نهر نتایج لمان ۱۹۶۹ غم تقریبا مشابه ۱۹۶۸ بود و GT40 اول و فراری 275LM هشتم شد. با رسیدن به دهه ی ۱۹۷۰، داستان فراری دربرابر فورد بی قراری به پایان رسید. تیم مهندسی فورد به این مولود رسید که GT40 تمام ظرفیتش را علامت داده است و جای ارتقای بیشتری ندارد.

در مسابقات لمان ۱۹۷۰، فراری رقیب آمریکایی اش را در میدان ندید؛ اما حریفی متجاوز قدرتمندتر، بازهم مانع پیروزی ایتالیایی ها شد. پورشهدر لمان ۱۹۷۰ با معیار زیبای 917 بوسیله قائم مقدمه و دوم رسید. ایستگاه ثالث هم به پورشه رسید اما خودرو مدل 908 بود. فراری پس از چندسال شکست، در سال ۱۹۷۳ واحد مهندسی و تولید خودروهای تمرین ای استقامتی اش را تعطیل کرد و شیشه ذرهبین قهرمانی لمان از دهه ی ۱۹۷۰ تا امروز در وارستگی پورشه، ماترا-سیمکا، رنو الپین، جگوار، سائوبر، مزدا، پژو، مک لارن، بی ام و، آئودیو تویوتاقرار گرفته است.تکاپو فورد برای رقابت با خودروهای جاده ای فراری

دِتوماسو پنترا

هم چشمی فراری و فورد پس از اسطوره ی GT40 در لمان به‎پایان رسید. فورد به دنیا مدلل کرد که می تواند در بالاترین سطح موتوراسپرت جهانی فراری را ضعف دهد؛ ولی رقابت با خودروهای جاده ای فراری امکان پذیر نبود. هیچ کس نمی توانست فورد موستانگ را با فراری 275 GTB/4 مقایسه کند و محصولات خوش پیدایش ایتالیایی ها را تو کنار خودروهای سنگین وزن دیترویتی ها راحتی دهد. مقام های فورد غرض گرفتند که به رخ غیرمستقیم خودروهای جاده ای و شهری فراری را هدف بگیرند. برای این ‎منظور، فورد بوسیله شرکت تازه متوجه دِتوماسو (DeTomaso) کمک کرد تا سوپراسپرتی زیبا با طراحی ایتالیایی و پیشرانه ای آمریکایی تولید کند. نتیجه کار، دتوماسو پنترا (DeTomaso Pantera) بود که از پیشرانه ی V8 فورد استفاده می کرد و سال ۱۹۷۱ ارائه شد.

مدیران بزرگ فورد برای سودا دتوماسو پنترا اندوه پروگرام ای هوشمندانه درنظر پژمان بودند؛ قطعا مشتری های این سوپراسپرت قدرتمند بوسیله نمایندگی های معامله فورد که انواع خودروهای ارزان بها و معمولی را به عرضه می گذارند، مراجعه نمی کنند. بنابراین پنترا در مراکز فروش لوکس لینکلن-مرکوری به میدان عرضه شد؛ تا پایان سال ۱۹۷۴، فورد بیش از ۵۶۰۰ مایه از دتوماسو پنترا را در آمریکا تحویل مشتری ها داد.رقابت فورد و فراری داخل دوران مدرن

فورد GT40 و GT

فراری و فورد حدود ۱۰ سال در سطح مختلف هم چشمی کردند و همان نعوظ که پیش دماغ می شد، این دو شرکت از هم فاصله گرفتند. درحقیقت فورد پس از اینکه نتوانست برند فراری را دراختیار بگیرد و تحقیر شد، طولانی تلاشش را کرد تا طعم شکست را به انزو فراری تیمار تقدیم کند. پس از این دوران، نگرانی های فورد تغییر کرد؛ مثلا فروش بالای خودروساز ژاپنی در آمریکا، تسهیم بازار فورد را کاهش می عدل و این روند باید راکد می شد. فراری هم پس از ضعف سنگین در لمان، روی مسابقات فرمول یک و خودروهای جاده ای تنخواه گذاری کرد که هر دو توفیق آمیز وجود. از اواسط دهه ی ۱۹۷۰ تا چند دهه، فراری و فورد اهداف متفاوتی دنبال کردند اما انتها خاکسترهای لمان ۱۹۶۶ به خشکی امدن رفت. فورد در سال ۲۰۰۵ جایگزین مدرن GT40 را رونمایی کرد؛ اما آمریکایی ها سال ۲۰۱۶ همراه با رونمایی قبیله دوم فورد GT دوباره به لمان بازگشتند.

مسابقات لمان دهه ی اخیر درون مقایسه با سال ۱۹۶۶ بسیار نفاق می کند؛ داخل دوران مدرن، خودروهای پروتوتایپ (کلاس LMP1) برندهای پورشه، آئودی و تویوتا هیچ شباهتی بوسیله مدل های استاندارد جاده ای ندارند. فورد هم تصمیم گرفت که بازگشتش به لمان را با نیم نگاهی به گذشته ترکیب کند؛ کلاس خودروهای GTE-Pro کمال مطلوب نهایی فورد با نمونه جدید GT بود که فراری هم در آن مسابقه می داد.

فورد GT و فراری 488GTE

فورد GT متاخر کاملا براساس هدف باهم اتحاد کردن داخل مسابقات تولید شده بود؛ GT در نمونه استاندارد از پیشرانه ی ۳/۵ لیتری V6 به همراه دو توربوشارژر، ۶۴۷ اسب بخار غلبه می گرفت. رقیب فورد در لمان ۲۰۱۶، فراری 488 GTE بود؛ فراری این خودرو را براساس استاندارد میزان 488 تولید کرده حیات. فورد GT و فراری 488 GTE روی کاغذ تفاوت اهمیت نداشتند و تنها میوه ایتالیایی ها، ۲ ستون بیشتر داشت. مسابقه ۲۴ ساعته ی لمان ۲۰۱۶ بار دیگر فراری و فورد را درمقابل یکدیگر قرار انصاف (۵۰ سال پس از مسابقه لمان ۱۹۶۶). فورد با GT توانست در کلاس GTE-Pro بوسیله مقام اول برسد و فراری 488 GTE دوم شد؛ در جدول نهایی، فورد و فراری به ترتیب داخل جایگاه ۱۸ و ۱۹ راحتی گرفتند. فورد توانست پس از ۵۰ سال پیروزی یک-دو-سه لمان ۱۹۶۶، دوباره فراری را شکست دهد. پس از فصل ۲۰۱۸/۲۰۱۹، آمریکایی ها اعلام کردند که در لمان همدستی نمی کنند، اما تولید مدل GT تا پایان سال ۲۰۲۰ امتداد خواهد داشت و آویشن های دیگر می توانند از این خودرو استفاده کنند.

فراری از زمان شکل گیری تا امروز، همیشه یک شریک ایتالیایی با قوانین خاصش بوده است. تا اینکه پس از اینکه فیاتاین برند را به طور تمام دراختیار گرفت، فعالیت فراری تغییری نکرد. از سال ۲۰۱۵ که سهام فراری در بوسیله میدان بورس نیویورک رسید، این برند مستقل شده است؛ البته هنوز بی قراری خانواده ی آنیِلی و پیِرو فراری (فرزند انزو فراری) بخش اساسی ای از سهام خودروساز مشهور ایتالیا را حفظ کرده اند. درمقابل باوجود تغییرات جزئی، فورد هنوز غم براساس همان سبک آمریکایی مدیریت می شود. فراری داخل سال گذشته زیاد از ۹٬۲۰۰ وسیله خودرو فروخت و ارزشی حدود ۲۹ میلیارد دلار دارد. فورد با فروش حدود ۶ میلیون وسیله در سال ۲۰۱۸، امروز تا ۳۶ میلیارد دلار مقدار گذاری می شود.کلام آخر

رویارویی انزو فراری و هنری فورد دوم در مسابقات لمان، یکی از جذاب ترین رقابت های خودروسازی است. فورد بخاطر تولید یک خودروی اسطوره ای، هزینه های اضافی را پذیرفت؛ GT40 و تمام افرادی که در تولید این خودرو نقش داشتند، قهرمان های مردم آمریکا در موتوراسپرت هستند. باید دیدن که ادبیات فیلم سینمایی فورد دربرابر فراری، تا چه پیمانه به واقعیت نزدیک است؟ اما شاید نکته ی مهم تر، آشنایی بیشتر افراد با این رقابت تاریخی، مسابقات ۲۴ ساعته لمان و روزهای گذشته ی فراری و فورد باشد. پیش از این هم با فیلم سینمایی Rush به کارگردانی ران هاوارد دیده بودیم که افراد زیادی به مسابقات فرمول یک تعلق مند شدند. فارغ از اینکه طرفدار دنیای خودرو هستید یا نه، توصیه می کنیم که دیدنِ فیلم سینمایی Ford V Ferrari را دستور کار هایتان فراغت دهید.

بیشتر بخوانید:چارلز لکلرک پیمان نامه پنج ساله با فراری امضا کردنسخه Heritage فورد موستانگ شلبی GT350 رونمایی شدفورد موستانگ با تیونینگ Roush Stage 3 معرفی شدجعبه دنده فراری ۴۴ میلیون دلاری، کلکسیونرهای مشهور را به محکمه کشاندمایکروسافت و فورد از رویه های رایانش کوانتومی برای محلول بغرنج ترافیک مصرف می کنند

شاید دوست داشته باشید:

کارلوس گون از ژاپن گریخت

ASGHAحدودOOOON یک سال پیش، کارلوس گون به جرم سوءاستفاده ی مالی و گریختن مالیاتی داخل ژاپن دستگیر شد. او چند […]

چرا پیشرانه های دیزلی از مدل های بنزینی بهره وری بهتری دارند؟

پیشرانه های دیزلی از پیشرانه های بنزینی سوخت کمتری استعمال می کنند و حتی با وجود پیشرفت هایی مانند سیستم […]

عمر باتری خودروهای الکتریکی چقدر است؟

خودروهای الکتریکی از بسیاری جهات بی شمار سهل مرطوب از خودروهای بنزین سوز هستند. تعداد قطعات سریع الحرکه داخل موتور […]