چرا پیشرانه های دیزلی از مدل های بنزینی بهره وری بهتری دارند؟

admin دسته‌بندی نشده

پیشرانه های دیزلی از پیشرانه های بنزینی سوخت کمتری استعمال می کنند و حتی با وجود پیشرفت هایی مانند سیستم تنقیه مستقیم سوخت، هنوز فاصله ی زیادی با بین مدل های بنزینی و دیزل است. دقیقاً چه تفاوتی بین پیشرانه های بنزینی و دیزل وجود دارد و پیشرانه های دیزل چگونه کار می کنند؟

سوخت و گازوئیل هر دو از ذات نفت مبتدی تهیه می شوند و دو سوخت چیز ابکی هیدروکربنی هستند؛ اما گازوئیل خواص متفاوتی از بنزین دارد. گازوئیل از سوخت انبوه تر است و ازنظر حجمی حدودا ۱۵ درصد انرژی بیشتری دارد. 

پیشرانه های دیزل داخل تبدیل سوخت به انرژی مکانیکی نیز بسیار مؤثرتر از پیشرانه های بنزینی هستند و درحقیقت، خودروهای دیزلی ۴۰ درصد داخل ادا این کار بهتر عمل می کنند. هر دو نوع پیشرانه بوسیله عنوان پیشرانه های حرارتی اشکوب بندی می شوند؛ مربوط به کارمایه گرمایی بنزین را به انرژی مکانیکی تحول می کنند؛ اما پیشرانه ی دیزل از بازده حرارتی بهتری از پیشرانه های بنزینی برخوردار است. این یعنی تغییر انرژی بیشتری دارند و بخش کمتری از حرارت را با انتقال به محیط هدر می دهند.پیشرانه های دیزلی با فشردن فضا در فضای کوچک محفظه ی احتراق کار می کنند تا فضا به اندازه ی کافی مشتعل شود و درصورت اماله گازوئیل، اتش گیری یابد. پیشرانه ی بنزینی داخل نسبت غلظت کمینه برای اتش گیری به شمع ها احتیاج دارد. نسبت تراکم بیشتر پیشرانه ی دیزل بدین انتزاعی است که از نسبت انبساط بیشتری روزی می برد. بوسیله عبارت دیگر، تفاوت بین فضای فشرده شده و فضای باز شده هنگام فرود امدن پیستون به پایین ترین نقطه تو سیلندر بیشتر خواهد بود و این برابر با بازده بیشتر است.

مقاله های مرتبط:پیشرانه دیزل چیست و چگونه کار می کند؟پیشرانه دیزل یا برقی؛ کدام آلودگی کمتری دارند؟پیشرانه دیزل جدید فولکس واگن تا ۸۰ درصد آلایندگی کمتری تولید می نرم

بیشتر پیشرانه های بنزینی ارج هوای ورودی به پیشرانه را کنترل می کنند؛ بجهت نسبت فضا بوسیله سوخت باید در خال ی مطلوب ۱۴/۷: ۱ ابدی بماند؛ بنابراین، مقدار سوخت و هوای ورودی به پیشرانه تنظیم می شوند. پیشرانه ی دیزل می تواند به هر پیمانه که بخواهد فضا بمکد و تنها با تزریق کمتر خواه بیشتر سوخت اشتعال را کنترل یواش. پیشرانه ی بنزینی درون مجاهدت است تاحدممکن ارج هوای بیشتری داخل دورهای پایین و خلال کمتر بازشدن دریچه ی سرگین بمکد؛ اما درون این کار موفق نمی شود و بدون اینکه کارایی داشته باشد، کارمایه مصرف می درنگ. موتور دیزل این شاق را ندارد و همین فرمان باعث افزایش بازده آن می شود.

پیشرانه ی دیزل CO2 کمتری تولید می کند؛ زیرا کارآمدتر است و سوخت کمتری می سوزاند. بنزین دیزل باعث ایجاد اکسیدهای نیتروژن (NOx) بیشتری در محفظه ی احتراق می شود؛ اما هیچگاه ارتباطی با خیساندن سوخت دیزل ندارد. اکسیدهای نیتروژن در هر فرایند احتراق داخل دمای متجاوز شکل می گیرد؛ زیرا نیتروژن موجود در هوا با اکسیژن ترکیب می شود.

ازآنجاکه احتراق پیشرانه ی دیزل درون دمای بیشتری اتفاق می افتد و مخلوط آن نیز رقیق است، NOx بیشتری ساختن می کند. چنین آلودگی هایی با استفاده از فناوری هایی مثل کاتالیزور SCR پاک می شود و جدیدترین پیشرانه های دیزلی مقدار NOx بسیار کمی تولید می کنند.نحو محلول فولکس واگن برای کاهش آلایندگی سوخت دیزل

کاتالیست های SCR معمولی بخاطر کاهش اکسیدهای نیتروژن در گازهای خروجی اگزوز خودرو معمولا در نزدیکی پیشرانه فراغت دارند تا سریعا پس از استارت سرقت کردن کار کنند. دمای گازهای خروجی اگزوز حدود ۵۰۰ درجه ی سلسیوس است؛ ولی SCR داخل شرایطی بهینه کار خواهد کرد که دمای گازهای خروجی بین ۲۲۰ تا ۳۵۰ درجه سلسیوس باشد. مجموعه ی کاتالیست فولکس واگن دوبخشی است و بخش دوم مبدل کاتالیست تو جایی قرار دارد که دما گازهای خروجی ۱۰۰ درجه ی سلسیوس دیگر خنک تر شده اند. فناوری فولکس واگن یکروز وری را درمقایسه با سیستم های تک قدری معمولی به ۸۰ درصد می رساند. بیشتر بخوانید:وزیر نفت: نفوذ کردن کیفیت سوخت بر آلودگی هوا ناچیز استخودرو یا بنزین؛ عامل آلودگی هوا کدام است؟بهترین خودروهای دنیا با بالاترین نسبت قدرت بر حجم پیشرانهثبت روزانه ۴۰ هزاره ادعا برای دوگانه سوز کردن خودروموتوراد از قدرتمندترین پیشرانه باکسر بی ام و رونمایی کرد

شاید دوست داشته باشید:

زمان شارژ خودروهای الکتریکی به زودی کاهش می یابد

زمان شارژ خودروی الکتریکی احتمالاً به زودی کاهش می یابد و کارشناسان صنعتی خودروسازی پیش بینی می کنند که هنگام […]

چگونه پیشرانه عاری بادامک مصرف سوخت را کاهش می دهد؟

پیشرانه های احتراق تویی تاکنون نتوانسته اند تمام انتظاراتی که از آن ها می رود را به طور طولانی برآورده […]

معمول ترین ایرادات متخصص در خودروها

مقاله های مرتبط:راهنمای سودا خودرو کارکرده تو میان اغلب خودروها، ایرادات فنی مشترکی به چشم می خورند. بعضی از آن […]