چرا خودرو برقی برتر از مدل احتراقی نیست؟

admin دسته‌بندی نشده

زیاد از یک قرن از جناب خودرو تو جهان ما می گذرد. از زمان عاقبت اغتشاش جهانی اول، به اختصاص در ایالات متحده ی آمریکا، بوسیله لطف مدل T و ابتکارهای هنری فورد، خودرو برای طبقه ی متوسط ​​و متمول جامعه دردسترس بوده است. تو آغاز، سه سنخ تأمین کننده ی انرژی برای انواع وسایل حمل ونقل درون رقابت بودند. اولین تک جهیز پیشرانه ی احتراق خارجی یا موتور تبخیر حیات. با کوچک سازی چنین پیشرانه هایی داخل اواخر صد هجدهم، ابزار نقلیه ی فراهم به موتور بخار تو جاده های انگلیس دیده می شد؛ ولی هنوز فناوری و ایمنی درخورتوجهی نداشتند. نیز درون آن زمان، جاده های کم ارزش بخاطر تحمل وزن عظیم واگن های تبخیر دردسترس نبود؛ از این رو، تکامل ریل آهنی در دستورکار قرار گرفت. خودروهای بخار دوباره داخل اوایل قرن بیستم پدیدار شدند؛ ولی در مقایسه با موتورهای الکتریکی یا موتورهای احتراق داخلی بیش ناکارآمد بودند. گفتنی است شرایط لازم برای تعمیر و نگه داری با جزئیات فنی پیچیده ازجمله دلایل ناکارآمدی این خودروها بوسیله حساب می رفت.

یکی دیگر از فردی های خودروهای موتور بخار، تعداد بسیار زیاد یاور های کنترلی وجود که راننده باید برای لول خاموش روی کامل آن ها نظارت می کرد. به عبارت دیگر، شوفر چنانچه می خواست خودرو دود در کامل طول مسیر کند و راحت حرکت کند، باید به قیافه مداوم این اهرم ها را انتظام می کرد. ظرفیت مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش راننده تو چنین خودروهایی به شدت زیاد بود. ماشین بخار دابل (Doble) که بین سال های ۱۹۰۹ تا ۱۹۳۱ مصنوع می شد، سعی می کرد برخی از این معایب را کاهش دهد. احتمالا می توان این خودرو را فراز تکامل ماشین بخار دانست. صرف کردن دیدن از این موارد، قدرت بخار برای خودروها بوسیله زمینه مسدود رسید.

یکی دیگر از مدعیان، خودرو الکتریکی مجهز به باتری سربی اسیدی بود. خودروهای برقی درون ابتدای صد بیستم توانستند جایگزین کالسکه ها درون حمل ونقل شهری شوند؛ اما این دوران خیلی کشش نکشید و برنامه ی نامناسب فروش و قدرت اندک با درنظرگرفتن وزن باتری های سربی اسیدی باعث شد خودروهای الکتریکی داخل سال های بعد به حاشیه رانده شوند. با این حال، خودروهای برقی ازنظر سادگی کارکرد، جزو بهترین خودروها در اوایل قرن بیستم بودند. 

درادامه موتورهای احتراق داخلی بنزینی و دیزلی توانستند بوسیله لطف ظرفیت پیمایش و سوخت گیری سریع و عملکرد چشمگیر فراگیر شوند. ظرفیت پیمایش و سرعت شارژ باعث شد خودرو الکتریکی نتواند بوسیله اندازه ی مدل های احتراق داخلی گسترش پیدا کند. البته پیشرانه ی بنزینی بازدهی کمتری (تو بهینه حالت حدود ۳۵ درصد) درمقایسه با حالت ایدئال دارد و وجود مشکلات مربوط به مرمت و نگه داری، ازجمله عوامل محدودکننده در این پیشرانه ها به شمار می رود. 

بغرنج اصلی خودروهای برقی سرعت شارژ و حجم پیمایش آن ها است؛ ولی موتورهای الکتریکی خود به تنهایی بسیار عالی هستند. موتورهای برقی در خودروهای الکتریکی معمولا بسیار از ۹۵ درصد بازدهی دارند و طراحی پایگاه جمع وجور است و به دلیل منحنی گشتاور ایدئال، فقط به قوطی دنده ی تک سرعته (همراه با کنگره عقب) نیاز دارند. آنچه مشکل اصلی موتور الکتریکی به شمار می رود، نسب بنزین آن، یعنی باتری است.

باتری مایه ای برای ذخیره سازی کارمایه است و از سرمنفی (آند) و سرمثبت (کاتد) و الکترولیت (به شکل مایع یا دوغاب یا خمیر) تشکیل شده تا حرکت الکترون ها را در باتری تسهیل بطی ء. جریان یافتن الکترون ها سوخت کاربردی موتورهای برقی بوسیله احصائیه می رود. کافی است موتور الکتریکی به باتری وصل شود. تزیین سلول ها داخل باتری (چه بوسیله رخ سری و چه موازی) ولتاژ و آمپراژ موجود را گلچین می کند. موتور الکتریکی بخاطر انجام حکم از اصول الکترومغناطیسی استعمال می کند و همان طورکه قبلا نیز گفته شد، زیاد کارآمد است.

باتری های سربی اسیدی و نیکل هیدریدفلز بخاطر استفاده داخل خودروهای برقی با باتری های لیتیوم یون جایگزین شده اند. درحالی که هر دو باتری سربی اسیدی و نیکل هیدریدفلز کاربردهای فراوانی دارند، چگالی انرژی بهتر باتری های لیتیوم یون بوسیله سازگاری فراخ ی آن ها بخاطر ذخیره ی انرژی الکتریکی منجر شده است. باتری های فلز هوا (درواقع پیل سوختی کنونی) به نظر می رسد ازنظر عملیاتی تو حال بسط هستند. 

مقاله های مرتبط:فناوری تازه خودروهای الکتریکی را داخل کمینه از ۱۰ دقیقه بخاطر ۵۰۰ کیلومتر رانندگی شارژ می کندتمرکز تمام صنعت بر توسعه خودروهای برقی و چالش های زیست محیطی

باتری های لیتیوم فضا و آلومینیوم هوا به نشانی فناوری آینده وارسی و باعث اضافه درخورتوجهی درون حجم پیمایش خودروهای الکتریکی می شوند. باوجوداین، باتری های آلومینیوم هوا معایب فنی انگشت شماری دارند که باید برطرف و به جای شارژ مجدد باید تعویض شوند. درحقیقت درون زمان انتها شارژ، با اکسیدهای فلزی پاینده مانده سروکار داریم که دیگر شارژ نخواهند شد. هنگامی که خودرو به سوخت گیری یا شارژ دوباره نیاز داشته باشد، درواقع، باید باتری تعویض شود. همان طورکه می دانیم، این طور باتری هایی ظرفیت پیمایش چشمگیر (تا هشت موافق آنچه اینک داخل خودروهای برقی می بینیم) و صرفه جویی ارزان ازنظر وزنی دارند که بازهم باعث تکثیر شعاع حرکتی می شوند. غم اکنون، این باتری ها مراحل توسعه را طی می کنند و ممکن است آن ها با پیل سوختی هیدروژن واقف رقابت شوند.

تا زمانی که باتری ها خواه پیل های سوختی نتوانند حدود چهار تا پنج برابر چگالی انرژی فعلی باتری های لیتیوم یونی تحویل دهند، بنزین و گازوئیل همچنان بدون رقیب باقی می مانند.

با حیات کمبود های متعدد، چه عاملی باعث بیع خودروهای برقی می شود؟ برهان اصلی این موضوع را می توان دخالت شانس درون بازارها ازطریق استفاده از مشوق های مالیاتی و یارانه دانست. برای مثال، نوبت نروژ از مشوق های مالیاتی و کاهش تعرفه بخاطر تکثیر تسهیم خودروهای برقی تو بازار استفاده می کند. باتوجه به ظرفیت پیمایش و سرعت شارژ، بدون دخالت دولت و مشوق های پرداختی خودروهای الکتریکی در جایی صبر می گیرند که یک قرن پیش بودند و وعده ای هستند که هنوز تحقق نیافته است.بیشتر بخوانید:تسلا سایبرتراک با مقررات ایمنی و عارضه خودرو اروپا سازگار نیستمالکان خودرو وانت برقی فورد و جنرال موتورز را بر تسلا سایبرتراک رجحان می دهندخودروهای برقی و خودران فولکس واگن راهی قطر می شوندخودروسازان می توانند زمین را نجات دهند؟جدیدترین هدف تسلا، تولید سالانه ۵۰۰ هزار مایه خودروی برقی درون آلمان

شاید دوست داشته باشید:

زمان شارژ خودروهای الکتریکی به زودی کاهش می یابد

زمان شارژ خودروی الکتریکی احتمالاً به زودی کاهش می یابد و کارشناسان صنعتی خودروسازی پیش بینی می کنند که هنگام […]

چگونه پیشرانه عاری بادامک مصرف سوخت را کاهش می دهد؟

پیشرانه های احتراق تویی تاکنون نتوانسته اند تمام انتظاراتی که از آن ها می رود را به طور طولانی برآورده […]

معمول ترین ایرادات متخصص در خودروها

مقاله های مرتبط:راهنمای سودا خودرو کارکرده تو میان اغلب خودروها، ایرادات فنی مشترکی به چشم می خورند. بعضی از آن […]