همه چیز درباره سیستم پاشش سوخت و انژکتور خودرو

admin دسته‌بندی نشده

ASASدرونHAROOOONHAROOOON هر پیشرانه ی احتراق داخلی مخلوطی از بنزین و هوا با ادخال به محفظه ی احتراق و مشتعل شدن علت تولید غلبه می شود. بخاطر دستیابی بوسیله بالاترین بازده پیشرانه فرآیند احتراق باید به صورت طولانی اجرا شود. اگرچه این فرمان در کلام ساده به نظر می رسد، اما حقیقت این است که عوامل مختلفی در تحقق این هدف تأثیرگذارند. یکی از رادیکال ترین آن ها نسبت دقیق بنزین به هوا است که از طریق کنترل میزان سوخت ورودی به محفظه ی احتراق کنترل می شود. اگر نسبت سوخت از مقدار مشخصی بیش تیز باشد، بوسیله دلیل کمبود اکسیژن همه ی سوخت فرصت اشتعال نمی یابد، درون مولود خودرو به سختی استارت می خورد و در اصطلاح خفه می کند. از لفظ دیگر تو صورتی که نسبت بنزین از ارج معینی اندک برنده باشد، باز هم خودرو رک نمی شود. درون هر دو حالت علاوه بر کاهش چشمگیر بازدهی پیشرانه، به برهان احتراق ناقص گازهای آلاینده ی زیادی به هوا هوشیار می شود. به همین دلیل کنترل دقیق نسبت سوخت به محیط امری حیاتی و عمده در جهت تکثیر بازدهی پیشرانه و حفظ کردن فضا زیست است.

در گذشته پیشرانه های کاربراتوری مشکلات یدکی برای کنترل نسبت بنزین به فضا داشتند. معضل پا بر جا این بود که پیشرانه های فراهم به یک کاربراتور قادر به سوخت رسانی موافق تو سیلندرها نبودند و اغلب دورترین سیلندر نسبت به کاربراتور سوخت کم تری نسبت به سیلندرهای نزدیک پر حرارت دریافت می کرد که این امر موجب کاهش راندمان و افزایش آلایندگی می شد. بخاطر محلول این مشکل مهندسان رفته رفته پیشرانه های مجهز بوسیله دو کاربراتور را طراحی کردند که می توانست تا حدودی مشکلات گذشته را حل نماید، اما مشکل متاخر هماهنگ سازی این اجزا با یکدیگر و مصرف سوخت بلندی بود که در نتیجه تیرگی و آلایندگی این پیشرانه ها را تکثیر می عدل. این مشکلات طی سال ها سبب شد که مهندسان به تامل طراحی مکانیزم های با راندمان فراز انگیزه کنترل میزان دقیق سوخت بیفتند و درست در این زمان جهیز پاشش سوخت/انژکتور تولد شد.تاریخ

برای دهه ها سیستم های کاربراتوری استعمال ی گسترده ای در صنعتی خودروسازی داشتند تا اینکه آلودگی محیط و کنترل نسبت سوخت به محیط به دغدغه ای بخاطر خودروسازان و حامیان محیط زیست بدل شد. تاریخچه ی استفاده از جهیز پاشش سوخت به اوایل قرن بیستم میلادی باز می گردد. داخل سال ۱۹۰۲ میلادی از این جهیز تنها در پیشرانه ی هواپیماها مصرف می شد. در این سال یک خلبان فرانسوی به نام لئون لواواسور نسخه ای آزمایشی از این سیستم را در پیشرانه ی هشت استوانه آنتونت هواپیمای خود استفاده کرد که به طور اتفاقی بعدها بوسیله ابتدایی پیشرانه ی هشت سیلندر مورد مصرف در یک وسیله ی نقلیه در طول کتاب بدل شد. با آغاز فساد های جهانی اول و دوم کاربرد از این سیستم تو هواپیماها امتداد یافت و کم ناچیز استفاده از آن عادی شد. ۲۳ سال بعد از لواواسور یک مهندس و مخترع سوئدی به نام یوناس هسلمن نسخه ای مقدماتی از جهیز پاشش سوخت مستقیم را در پیشرانه ی بنزینی خویشتن استعمال کرد که علت می شد در آخرین وقت ی جنین ی تراکم بنزین بوسیله درون محفظه ی احتراق تزریق شود.

درون دهه ی ۱۹۴۰ میلادی افراد کوشا در حوزه ی مسابقات اتوموبیل رانی اقدام بوسیله استفاده ی آزمایشی از جهیز پاشش سوخت در خودروهایشان کردند. تو مقدمه از این جهیز درون مسابقات استقامتی و رکوردشکنی سرعت استفاده شد. داخل دهه ی ۱۹۵۰ میلادی مرسدس بنز با شریک بوش سیستم پاشش سوخت مکانیکی را مورد استفاده صبر قسط و در سال ۱۹۵۵ میلادی استرلینگ ماس پشت فقره مرسدس بنز 300SLR مجهز به سیستم پاشش سوخت بوش نشست و توانست پیروز مسابقات میله میلیا شود (این مسابقه به مسافت ۱۶۰۰ کیلومتر بین سال های ۱۹۲۷ تا ۱۹۵۷ برگزار می شد).

اواخر دهه ی ۱۹۶۰ میلادی تعدادی از خودروسازان اروپایی نظیر پورشه، پژو، آئودی، بی ام و، استون مارتین، تریومف و فولکس واگن اقدام به استعمال ی آزمایشی از سیستم پاشش بنزین گاراژ روی مقیاس های تولید انبوه کردند و این روند تا اواسط دهه ی اتیه ادامه یافت. هنگام سال های اینده سایر خودروسازان نیز برای استفاده از سیستم انژکتوری مجاب شدند و در طول این سال ها مدل های بهینه تر و پیشرفته تازگی از این سیستم تکامل یافت. سال ۱۹۹۰ میلادی سوبارو جاستی آخرین خودروی فراهم به کاربراتور بود که داخل ایالات متحده ی آمریکا به تولید رسید و در سال بعد مدل جدید آن بوسیله جهیز انژکتور مجهز شده بود.اساس عملکرد

به نعوظ اختصار سیستم پاشش سوخت/انژکتور نازلی است که موجب می شود مقدار دقیق و معینی از سوخت به صورت غبار، پودر یا اتمی در آمده و در محفظه ی احتراق پاشیده شود. بخاطر این منظور، پردازشگر (ECU) و حسگرهای پیچیده و متعددی مورد احتیاج است که از طریق آن ها بتوان میزان دقیق سوخت مورد حاجت را وزن گیری کرد. حسگرهای تعبیه شده تو این سیستم تمامی پارامترهای لازم جهت تعیین میزان دقیق بنزین تک حاجت را با توجه به شرایط رانندگی به واحد پردازنده ارسال می کنند، سپس پردازشگر با ارسال پالس الکتریکی به واحد کنترل کننده ی نمونه سوخت، نرخ نکته سنج بنزین مورد نیاز پیشرانه را تنظیم می بطی ء.اجزای اصلی

برخلاف تصور اکثریت، سیستم پاشش سوخت مجموعه ای مبهم از قطعات مختلف است که تو هماهنگی طولانی با یکدیگر عمل می کنند. در دنباله به معرفی کردن اجزای اصلی این سیستم و توضیح هر یک از آن ها می پردازیم.پمپ سوخت فشار بلندی

بدوی و حقیقی ترین قطعه درون سیستم پاشش سوخت، پمپ بنزین است. این پمپ که درون هراس خودرو تعبیه شده است مواجب ی تأمین جریان ضیق بالای سوخت و رساندن آن به نازل ها را برعهده دارد.مسیر سوخت

کلکسیون ای از لوله ها است که درون آن ها سوخت با تنگ کردن بالا روند دارد. یک ضابطه این لوله ها به پمپ بنزین و قاعده دیگر آن ها به نازل ها هموار است. مسیر سوخت یک حروف دو طرفه برای رفت و برگشت سوخت اضافی از نازل ها است.انتظام کننده / رگلاتور

این قطعه روی مسیر سوخت و قبل از نازل ها قرار می گیرد. شهریه ی آن تنظیم فشار سوخت مورد حاجت نازل ها است. این فشار در پیشرانه های متنوع و تو شرایط رانندگی متفاوت تحول می کند.نازل

نازل دل سیستم پاشش بنزین و عریضی ی نمایش نبوغ مهندسی و تکنولوژی است. به طور ساده نازل قطعه ای کوچک است که درون آن شیری سوزنی تعبیه شده و وظیفه ی کنترل روانی سوخت و اسپری کردن آن را برعهده دارد. به نعوظ متعارف داخل ۱۰۰۰ دور بر دقیقه عملکرد پیشرانه فاصله ی هر دو اسپری سوخت متوالی ۵ میلی ثانیه است. با توجه به نوع کنترل فرمانده پیاده شدن نازل دو نوع طاسی از جهیز پاشش بنزین ابداع شده است. اگر کنترل نازل به صورت گاراژ صورت پذیرد، سیستم از سنخ مکانیکی و چنانچه بوسیله صورت الکترونیکی انجام شود، از نوع الکترونیکی است. سیستم انژکتور مکانیکی از بدوی مدل های معرفی شده ی این سیستم است که رفته رفته جای خود را به سیستم پاشش بنزین الکترونیکی داده است.حسگرها

همان طور که پیش خیس تذکر شد، واحد پردازنده ی خودرو بخاطر کنترل و تعیین میزان سوخت مورد احتیاج در هر لحظه باید ظرفیت زیادی از اطلاعات دریافتی از حسگرهای متنوع را پردازش یواش. در امتداد بنیانی ترین حسگرهای موجود در جهیز پاشش بنزین معرفی می شوند.حسگر جریان جرمی هوا

این حسگر نمونه معصیت هوای ورودی به پیشرانه را در اصالت پردازشگر صبر می دهد.حسگر اکسیژن

استاندارد اکسیژن موجود داخل اگزوز را پیمانه می گیرند تا پردازنده امتیاز دهد که نسبت هوا به بنزین در پیشرانه تو چه وضعیتی صبر دارد و در رخ نامناسب وجود داشتن تغییرات لازم را به سرعت اعمال درنگ.حسگر تشخیص موقعیت دریچه ی محیط

این حسگر بوسیله نعوظ حین ای میزان باز و سپرده شدن پنجره ی فضا را اندازه گیری می نرم تا پردازنده بوسیله رخساره دم ای از معیار هوای ورودی به پیشرانه مبدا شده و معیار سوخت مورد نیاز را انتظام بطی ء.حسگر دمای آب

این حسگر معیار دمای آب خنک کننده را اندازه گیری می درنگ تا واحد پردازنده از عملکرد پیشرانه در دمای نیکوترین مطلع شود.حسگر ولتاژ

میزان ولتاژ سیستم برق خودرو را زیر رویت دارد تا درون عارض هبوط ولتاژ واحد پردازنده زمان بین اسپری سوخت را اضافه دهد.حسگر تنگ کردن مطلق دریچه ی هوا

میزان فشار محیط تو دریچه ی ورود هوا بوسیله سیلندر را کنترل می کند. معیار هوای ورودی به پیشرانه نشانگر دهش برای گلچین میزان قدرت خروجی پیشرانه در هر لمحه است. هر قدر میزان هوای ورودی به استوانه بیشتر باشد، ضیق مطلق کم است و داخل نتیجه تشخیص میزان غلبه خروجی پیشرانه سهل می شود.حسگر سرعت پیشرانه

سرعت شفت خروجی پیشرانه را وزن گیری می یواش که یکی از فاکتورهای تعیین کننده ی بور ی بین هر دو اسپری بنزین است.دوچرخه ی عملکرد

پمپ فشار بالای تعبیه شده در هراس خودرو بنزین را زیر تنگ کردن بلندی (حدود ۶۹ نیوتن کنار سانتی متر مربع) به یک حقیقت پس انداز ی فوری ارسال می درنگ. این لب وظیفه ی متعادل سازی تضاد فشار و اندک رنگ کردن حالت پالسی پمپ را کنار عهده دارد تا سوخت بوسیله نعوظ پیوسته و با فشار ثابت به نازل ها برسد. سوخت ضیق بالا از ریشه خارج و از یک فیلتر کاغذی عبور می کند تا ناخالصی های موجود تو آن محزون شده و مانع گرفتگی در نازل ها نشود. پس از این مرحله سوخت فشار بالا به واحد کنترل استاندارد سوخت واقف می شود که مقرری ی کنترل نمونه روند بنزین عبوری را به خشکی امدن عهده داری دارد. تو بیشتر پیشرانه ها این قطعه زیر پنجره ی هوای ورودی به پیشرانه تعبیه شده است. در نمونه های الکترونیکی، این قطعه به نعوظ مستقیم تحت فرمان واحد کنترل مرکزی خودرو (ECU) قرار دارد و در نمونه های مکانیکی با توجه به مقیاس فشرده شدن پدال گاز و باز شدن پنجره ی هوا میزان عبور سوخت را از قاعده یک شیر پروانه ای کنترل می کند. هر چه دریچه ی هوا بازتر شود این شیر نیز معیار بیشتری از سوخت را گذر می دهد. در تعدادی از پیشرانه ها پس از این مرحله یک رگلاتور قرار دارد که فشار بنزین عبوری را قائم قبل از رسیدن به نازل ها تنظیم می نرم.

در نهایت سوخت با فشار و نمونه معین بوسیله نازل ها می رسد. همان نعوظ که پیش تر اشاره شد، نازل ها از محاسبه عملکرد خود به دو دسته ی مکانیکی و الکترونیکی تقسیم بندی می شوند که البته اساس عملکرد هر دو نوع مساوی است. با الحاق بنزین به نازل، بوسیله طور پیوسته یا پالسی سوخت درون سیلندر خواه دریچه ی ورود محیط تزریق می شود و انگیزه کارکرد صحیح و متناسب پیشرانه می گردد. با توجه به ظن تغییر ناگهانی شرایط رانندگی، یک خط لوله ی بازگشت سوخت از واحد کنترل معیار عبور سوخت بوسیله سمت پمپ سوخت و هراس خودرو داخل نظر گرفته می شود که وظیفه ی واگذاری معیار یدکی سوخت را به خشکی امدن عهده داری دارد.انواع سیستم پاشش بنزین

دسته بندی گوناگون سیستم پاشش سوخت از جهات مختلف امکان پذیر است که در این پاره بوسیله بررسی گوناگون آن ها می پردازیم.تقسیم بندی پیاده شدن اساس سنخ نازلمکانیکی

از دهه ی ۶۰ میلادی که استعمال از جهیز انژکتوری در خودروها مد شد، استفاده از نازل های کنترل مکانیکی تو خودرو آغاز شد. ساختمان این نازل ها بسیار شبیه نازل های کنترل الکترونیکی بوده و تنها تباین در نحوه ی باز شدن شیر سوزنی نازل است. تو نازل های گاراژ یک فنر مواجب ی ودیعه نگه داشتن شیر سوزنی را بر عهده دارد که تنها با فرود امدن ضیق بنزین بوسیله حد معینی این فنر جمع شده و سوزن از روی خروجی نازل فاصله می گیرد و سوخت با ضیق بوسیله صورت ذرات کوچک از انتهای نازل خارج می شود. این نازل ها درون خودروهای قدیمی تر مورد استفاده واقع می شدند و امروزه جای خود را به نمونه های الکترونیکی داده اند.الکترونیکی

نازل های مهیا به کنترل الکترونیکی نیز به سوزنی متشابه نمونه های مکانیکی مجهزند و تنها تفاوت بود یک لایه ی الکترومغناطیسی برای کنترل سوزن داخل آن ها است. با اعمال جریان الکتریکی بوسیله لایه ی الکترومغناطیسی سوزن بوسیله سمت اوج حرکت می کند و جهت باز شدن خروجی نازل می شود.تقسیم بندی پیاده شدن ماخذ محل تنقیه سوختمستقیم

در سیستم پاشش سوخت مستقیم نازل بنزین را درون محفظه ی احتراق (استوانه) تزریق می کند. این سیستم معمولا در پیشرانه های دیزلی مورد استفاده صبر می گیرد. در این پیشرانه ها به دلیل نسبت تراکم پشته دمای هوای اسیر در سیلندر به شدت تکثیر می یابد و بنزین تنقیه شده درون سیلندر خودبه خود آتش گرفته و ادا احتراق رخ می دهد. تنقیه مستقیم بنزین موجب افزایش راندمان پیشرانه، کاهش مصرف بنزین و آلایندگی و نیز کاهش حجم پیشرانه بدون فداکردن قدرت تولیدی می شود.

720p / 360p

در سال های اخیر پیشرفت های تکنولوژی جهت شده همدستی بوش از نمونه ی متناسب استفاده در پیشرانه های سوخت سوزش پرده برداری کند که نویدبخش آینده ای مشهود مرطوب بخاطر پیشرانه های احتراق داخلی است.غیر مستقیم

درون سیستم پاشش سوخت غیرمستقیم، نازل ها سوخت را درون دریچه ی هوای ورودی پیشرانه یا محفظه ی پیش احتراق تزریق می کنند. این کار جهت مخلوط شدن بهتر ترکیب بنزین و هوا رخ می گیرد که نتیجه ی آن احتراق بهتر و درون حاصل تولید غلبه بیشتر داخل کنار آلایندگی ناچیز است.

داخل سیستم های تزریق غیرمستقیم محل تزریق سوخت می تواند سبب دسته بندی مجزایی شود. برای مثال تو بعضی پیشرانه ها سوخت تنها در محل پنجره ی ورود هوا تزریق می شود در حالی که داخل سیستم های جدیدتر بخاطر هر دو سیلندر یک نازل بود دارد یا دریچه ی ورود هوای هر سیلندر خود فراهم به یک نازل است که می تواند موجب کنترل بهتر اماله سوخت و بهره وری بالاتر شود.ایرادات معمول جهیز پاشش سوخت

با ساکت شدن خودرو مقداری بنزین درون نازل ابدی می ماند. با توجه بوسیله دمای بالای پیشرانه و حاضر بودن گردش محیط و آب درون پیشرانه درون این حالت، سوخت سرمد مانده درون نازل بخار می شود و به نرم کردن زمان سبب تشکیل رسوبات چسبنده می گردد. این رسوبات می توانند سوراخ خروجی نازل را عقد کرده و مانع از عملکرد بی عیب آن ها و درون نتیجه کارکرد نامناسب خودرو گردند. این موافقت در خودروهایی که داخل مسافت های کوتاه حرکت می کنند و با تناوب بیشتری روشن و ساکت می شوند شایع تر است.

بغرنج شایع دیگر ضعیف شدن قطعه ی الکترومغناطیس تعبیه شده درون نازل های الکترونیکی است. با اغماض زمان و کارکرد خودرو این قطعه خسته شده و دیگر قادر بوسیله لول دادن مفت شیر سوزنی نخواهد بود؛ در خراج پاشش بنزین با مشکل مواجه می شود. برای امتیاز این مشکل از اهم متر دستیار گرفته می شود.

مشکل شایع ثالث حیات نشتی در نازل است. این شاق بوسیله دلیل بسته نشدن تمام شیر سوزنی صورت می دهد که نتیجه ی آن افزایش مصرف سوخت و کاهش فشار در دست خط بنزین است. کاهش ضیق بنزین خویشتن موجب افزایش فشار کارکرد کنار پمپ بنزین و عدم پاشش مناسب بنزین داخل سایر نازل ها می شود.بیشتر بخوانید:شاسی بلند میباخ مرسدس بنز GLS رونمایی شدفناوری جدید هیوندای بخاطر کاهش صوت در کابین خودرومرسدس بنز G G کلاس برقی تولید خواهد شدشاسی اهتزاز مرسدس G بنز G کلاس با تیونینگ آفرود برابوسآینده خودروهای پرنده و خودران از زبان مدیران تویوتا و

شاید دوست داشته باشید:

فورد در برابر فراری؛ هم چشمی جذاب دو خودروساز نامدار آمریکا و ایتالیا چگونه شکل گرفت؟

رقابت یکی از جذاب ترین عامل ها در دنیا و روابط ما است که همیشه با آن سروکار داریم. مفهوم […]

کارلوس گون از ژاپن گریخت

ASGHAحدودOOOON یک سال پیش، کارلوس گون به جرم سوءاستفاده ی مالی و گریختن مالیاتی داخل ژاپن دستگیر شد. او چند […]

چرا پیشرانه های دیزلی از مدل های بنزینی بهره وری بهتری دارند؟

پیشرانه های دیزلی از پیشرانه های بنزینی سوخت کمتری استعمال می کنند و حتی با وجود پیشرفت هایی مانند سیستم […]