نگاهی به تکامل جعبه دنده خودکار ZF

admin دسته‌بندی نشده

از زمانی که قوانین مربوط به استعمال سوخت و آلایندگی به سرعت گسترش روبرو کرده اند، ساخت جعبه دنده های خودکار همچنین سرعت بیشتری به خود گرفته است. خودروسازان بخاطر اینکه خودروهایی کمتر کاربرد تر بسازند، به مجری دنده هایی با بازده بیشتر احتیاج دارند. اولین راه برای اضافه کارایی و بازده جعبه دندهافزایش تعداد دنده های آن است.

جعبه دنده های خودکار در دهه ی ۱۹۸۰ اکثرا چهارسرعته بودند و در دهه ی ۱۹۹۰ نیز، جعبه کنگره های پنج سرعته به بازار آمدند. اصلی ترین قسمت تشکیل دهنده ی جعبه کنگره های خودکار دنده های سیاره ای هستند که از یک دنده ی خورشیدی و سه گانه خواه چند دنده ی سیاره ای در اطراف آن تشکیل می شوند. در سال ۲۰۰۲، شریک شدن آلمانی ZF توانست دنده های سیاره ای جدیدی معرفی نرم. این نقشه کشی متاخر امکان قراردادن دنده های بیشتر را در فضایی متشابه خواه حتی کوچک تر از قبل حاضر می کرد. 

جعبه کنگره ی جدید ZF که 6HP نام داشت، جایگزین جعبه دنده باستانی تر 5HP شد. این قوطی کنگره جدید اولین بار در تبار چهارم بی ام و سری ۷ به بازار عرضه شد و در آن سال ها توانست دگرگونی بزرگی در دنیای خودروهای کنگره خودکار ایجاد نرم. جعبه کنگره ی 6HP اولین وهله کلاچ قفل کننده را در مبدل گشتاور خود داشت. این کلاچ قفل کننده می توانست داخل تمامی دنده های جلو فعال شود و برای کاهش مصرف سوخت، تماس پیشرانه از مبدل گشتاور را نیز جدا درنگ. همچنین، قطعات تویی قوطی دنده ی 6HP همچنین در مقایسه با 5HP کمتر برنده بودند؛ به طوری که معیار قدیمی ۶۶۰ قطعه داشت؛ ولی این عدد در معیار جدید به ۴۷۰ قطعه کاهش برملا کرده بود.

6HP در مقایسه با 5HP کشش کمتری داشت که بوسیله لطف طراحی جمع و جفا چرخ کنگره ها به دست آمده بود. مزایای 6HP به همین جا ختم نمی شد؛ بلکه ۱۳ درصد حد سبک لطافت داشت و مصرف سوخت خودرو را همچنین داخل مقایسه با قبل ۷ درصد کاهش می داد. این جعبه دنده کامپیوتری یکپارچه به نام «مکاترونیک» داشت. تو این جهیز جدید، پیشرانه و جعبه کنگره به قیافه دو مجموعه ی استثنا از هم کار نمی کردند؛ بلکه عملکرد آن ها کاملا با یکدیگر هماهنگ حیات. چنین ایده ای در کاهش مصرف سوخت خودرو تأثیر بسزایی می گذاشت. پس از آن، همدستی ZF صندوق دنده ی 8HP را معرفی کرد که دو کنگره بیشتر داشت و نیکوترین سازی های گسترده تازگی تیمار تجربه کرده بود.

مقاله های مرتبط:جعبه دنده ZF، بهینه دشت در بازار جهانی است؟جعبه دنده دوکلاچه DSG؛ برگزینی هوشمندانه فولکس واگن

دامنه بزرگ دیگر ZF تو سال ۲۰۱۳ با معرفی کردن جعبه دنده ی 9HP برداشته شد که از سیستم استارت/استاپ همچنین پشتیبانی می کرد. در این قوطی دنده، ZF از کلاچ های جدیدی استفاده کرده وجود که به فضای کمتری در مقایسه با قبل نیاز داشت. طراحی ویژه دنده ها نیز به کوتاه ترشدن کشش قوطی دنده و کاهش قطع آن کمک کرده بود. همدستی سازنده سرعت تعویض دنده در این جعبه دنده را فراتر از فرض معرفی می کرد و کلاچ مبدل گشتاور نیز می توانست درون سرعت های کم همچنین درگیر و قفل شود. این جعبه کنگره متاخر حالتی داشت که از تعویض کنگره در خم ها جلوگیری می کرد.

جعبه دنده های متاخر قابلیت سازگاری با سیستم های هیبرید را اندوه دارند. برای مثال، در این مجری کنگره ها پمپ چربی برقی تعبیه شده است تا درصورت خلوت وجود داشتن پیشرانه ی بنزینی، صندوق دنده همچنان بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

جعبه دنده های خودکار مبتنی به خشکی امدن مبدل های گشتاور همچنان بوسیله متد تکامل خویشتن ادامه می دهند و در آینده، جعبه دنده هایی با بازده و عملکرد بهتر را نیز خواهیم داشت. در جدیدترین صندوق کنگره های خودکار هیبریدی، موتور برقی به جای مبدل گشتاور نصب می شود. این موتور الکتریکی ضمن ادا دادن کار مبدل گشتاور، بخشی از نیروی موردنیاز خودرو را نیز حاضر می نرم. جعبه کنگره ی هشت سرعته ی ZF که تمثال آن را در بالا می بینید، یکی از همین نمونه هاست که موتور الکتریکی آن ۱۶۰ اسب بخار قدرت تولید می درنگ. این اولین کود است که سواری برقی تو جعبه کنگره ی خودکار کار گذاشته می شود که ایده ای بسیار هوشمندانه و کاربردی است.

 بیشتر بخوانید:همه چیز درباره جهیز پاشش بنزین و انژکتور خودروفناوری متاخر هیوندای بخاطر کاهش صدا در کابین خودروآینده خودروهای پرنده و خودران از تعبیر مدیران تویوتا و مرسدس بنزسقف کانورتیبل خواه جمع شونده خودرو چگونه کار می کند؟نسخه آزمایشی نیسان لیف ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد

شاید دوست داشته باشید:

فورد در برابر فراری؛ هم چشمی جذاب دو خودروساز نامدار آمریکا و ایتالیا چگونه شکل گرفت؟

رقابت یکی از جذاب ترین عامل ها در دنیا و روابط ما است که همیشه با آن سروکار داریم. مفهوم […]

کارلوس گون از ژاپن گریخت

ASGHAحدودOOOON یک سال پیش، کارلوس گون به جرم سوءاستفاده ی مالی و گریختن مالیاتی داخل ژاپن دستگیر شد. او چند […]

چرا پیشرانه های دیزلی از مدل های بنزینی بهره وری بهتری دارند؟

پیشرانه های دیزلی از پیشرانه های بنزینی سوخت کمتری استعمال می کنند و حتی با وجود پیشرفت هایی مانند سیستم […]