چرا تسلا در فناوری خودران از لیدار استفاده نمی کند؟

admin دسته‌بندی نشده

آیا خودروهای خودران یکروز استعمال وسیع پیدا می کنند؟ احتمالاً این سوالی است که اکنون در ذهن اکثر افراد وجود دارد. اما خودروهای کاملاً خودران به ابتکار دستگاهی نیاز دارند که توانایی های شناختی مردم را داشته باشد.

واحد سازنده جهیز عصبی انسان سلول خشمناک است و میلیون ها مغز از آن ها، یک شبکه عصبی را درون سیستم تندخو مرکزی بدن تشکیل می دهند. برای تحقق بخشیدن بوسیله خودرو خودران، دانشمندان نیاز بوسیله ابداع شبکه های عصبی مصنوعی (ANN) دارند که می توانند همان امر شبکه عصبی بیولوژیکی انسان را انجام دهند.

بنابراین با فرض اینکه واقعاً چنین چیزی زیبنده دستیابی است، مورد دیگری که خودرو خودران به آن نیاز دارد، توانایی دیدن است و در اینجا است که نظرات در صنعتی یادشده متفاوت می شود. تا همین اواخر، دانش متداول حکم می کرد که مانند دوربین ها، رادارها و حسگرهای مافوق صوت که قبلاً بخاطر کنترل کروز و سیستم های پیشرفته دستیار راننده کاربرد می شدند، وجود لیدار (امتیاز و سنجش پرتو) اندوه ضروری است. لیدار مانند رادار با کیفیت بلندی است که برای اسکن عریضی و خلق کردن یک شمایل باکیفیت و باریک بین از آن، به جای امواج رادیویی از تلالو لیزر روزی می سرما.

یکی از مبصر ترین مشکلات حسگرهای لیدر، نرخ بالای آن ها است؛ تا جایی که دقیقاً دو سال قبل ارزش تنها یکی از آن ها بسیار از ۶۰،۰۰۰ پوند (حدود ۷۵ هزار دلار) بود. نسخه های مفت تر با زیاده چرب یا شیرین حدود ۴۰۰۰ پوند (حدود ۵ هزار دلار) بوسیله زودی نمایش می شود، اما هنوز هم این نرخ زیاد است. با این حال همه اعتقاد ندارند که حتی مصرف از لیدار لازم یا مطلوب باشد؛ زیرا که تسلا و دانشمندان تحقیقاتی در دانشگاه کُرنل به این نتیجه روان اند.

مقاله های مرتبط:اظهارات جسورانه ایلان ماسک درباره آینده فناوری خودران تسلاتسلا از بهینه تراشه گیتی برای خودروهای خودران رونمایی کرد

محققان دانشگاه کُرنل دریافتند که پردازش توسط کامپیوترهای درک قدر یا بهای چیزی ساختگی (AI) می تواند تصاویر دوربین را که از جلو مشاهده می شود، تحریف کند. اما با تحول دورنما در درنگ افزار به نمای دید پرنده (bird’s-eye view)، دانشمندان توانستند با استعمال از دوربین های استریو با قیمت چند دلار که در هر دو طرف شیشه جلوی خودرو فراغت می گیرند، دقیقاً موضع یابی مشابهی را ارائه دهند.

تسلا محاجه می کند که هیچ انسانی مجهز به پروژکتورهای لیزری برای چشم نیست و مفتاح پا بر جا داخل دریافتن بهتر نحوه شناسایی اشیاء توسط شبکه های عصبی و نحوه ی آموزش آن ها ملبس است. انسان می تواند با نگاهی اجمالی، شیء واقعی را از یک تصویر واحد تشخیص دهد. با این حال آنچه رایانه می بیند ماتریسی از اعداد است که مکان و شعاع هر پیکسل را در یک تصویر نمایان می کند.

تسلا می گوید هیچ تراش ای بوسیله طور خاص با تمرکز بر شبکه های عصبی و رانندگی خودران باریک نشده، بنابراین این خودروساز سه سال گذشته را صرف طراحی این طور دستگاهی کرده است. رایانه ی جدید قابلیت یکپارچه سازی دارد و از ابتدای مارس ۲۰۱۹ می تواند درون خودروهای الکتریکی جدید تسلا گنجانده شود. خودروهای برقی تسلا هم اکنون صدها هزار شمایل موردنیاز برای آموزش شبکه های عصبی مغز را تو حالت سایه (shadow mode) جمع می کند، ولی بدون اینکه عملکردهای خودران در این مرحله فعال باشد. ایلان ماسک غبطه دارد که تسلا امسال مجموعه ی کاملی از ویژگی های نرم افزارهای رانندگی خود را داخل خودروهای جدید نصب بطی ء و تا سال ۲۰۲۰ داخل روبوتاکسی ها آزمایش شوند.

متخصصان تسلا می گویند که خودروی خودران بوسیله رایانه شبکه عصبی حاجت دارد تا بتواند حداقل ۵۰ تریلیون عملیات در ثانیه را ارتکاب دهد. برای مقایسه بد نیست بدانید که مغز آدم می تواند حدود ۱۰ تریلیون عملیات را داخل ثانیه مدیریت نرم. کامپیوتر جدید تسلا کمتر از ۱۰۰ وات برق مصرف می کند، بنابراین می تواند ارتقا یابد. بوش و انویدیا (NVIDIA) در حال ساخت عدد مشابهی برای خودروهای خودران هستند که تا سال ۲۰۲۰ بخاطر ارائه آماده خواهد شد.بیشتر بخوانید:خودرو برقی و مفهومی نیسان IMk معرفی شدتولید باتری خودرو با کشش عمر ۱/۶ میلیون کیلومتر امکان پذیر است؟مزدا برترین خودروساز سال ۲۰۱۹ از نگاه مجله Car Dealer شدمدل پیش تولید شاسی اهتزاز برقی و آفرود بولینگر رونمایی شدون برقی Canoo سال 2021 به بازار می آید

شاید دوست داشته باشید:

خودرو الکتریکی یونیتی وان شناساندن شد

ASGHAROOOانبازی نوپای سوئدی یونیتی (Uniti) که درزمینه ی تولید خودرو الکتریکی فعالیت می کند، ثبت پیش سفارش خودروهای برقی ارزان […]

مدیرعامل سابق فارادی فیوچر اخبار افلاس کرد

به گزارش ورج، جیا یوتینگ، بنیان گذار و مدیرعامل قبلی استارتاپ خودروی الکتریکیفارادی فیوچر (Faraday Future) که این روزها با مشکلات […]

دلایل زوال ناگهانی بلندگو خودرو چیست؟

بلندگوهای خودرو با گذشت زمان ضعیف می شوند و حتی می شکنند. این طور موضوعی به ویژه درباره ی بلندگوهای […]